Vanaisa tehtud foto minust ja mu õest. |
Ma olen üles kasvanud perekonnas, kus Eesti Vabariigi
aastapäeval pannakse valge laudlina lauale, heisatakse trikoloor ja
küpsetatakse pidulikuks lõuna- või õhtusöögiks ahjupraadi. Ma
olen laulupidudel laulnud pisarsilmi „Eestlane olen ja eestlaseks
jään“ ning korduvalt ja korduvalt vaadanud filme „Nimed
Marmortahvlil“, „Tuulepealne maa“ ja „August 1991“,
pärast mida tundnud uhkust ja heldimust. Ma olen inimene, keda väga
liigutavad meie rahva ponnistused omariiklusele. Olla eestlane on
olnud minu jaoks ikkagi väga suur privileeg, sest mida väiksem on
rahvas, seda suurem on privileeg kanda just sellele rahvale
omast koodi. Kuid, kas eestlust ja oma rahva päris olemist saab
tegelikult samastada?
Paljud inimesed peavad end patrioodiks ja räägivad
siis seda, et nad käivad laulupidudel ja elavad kaasa meie
sportlastele. Aga kui hakata uurima, mida nad siis rahvakultuurist
teavad, ütlevad nad enamasti siira rõõmuga, et nad on algklassides
tantsinud rahvatantsurühmas.
Noo – vanaisa oli mul kolhoosi esimees.
Mhm... aga sa midagi pärimuskultuurist ka tead?
Jaa, ma käin iga suvi Viljandi folgil.
Ohoo... mis kontserditel käid siis?
Aa... ma rohkem nii sama ....
Mmm - aga sa regilaulust oled midagi kuulnud?
Ähh... regi.. mis?
Ja see ongi karm reaalsus, et me nimetame ja peame end
kellekski, aga me tegelikult ei hooma, mis on selle taga. Me isegi ei
vaevu seda tegema. Meie ajaloolisele mälule on karmilt mõjunud
nõukogudevõimu sihipärane juurte raiumise poliitika, kus inimesi
saadeti oma kodukohtadest minema ja segati erinevaid kultuure ja
kogukondi ning tehti kõik nö. üheks sotsialistlikuks pereks. Seda
osa oma kultuuri ajaloost me teadvustame. Ja valdav enamus inimestest
oskas sellel ajal eraldada terasi sõkaldest ning hoida venestamise
eest oma süvakihid puutumata. Palju vähem teadvustame aga seda
murdepunkti oma kultuuriloos, kui rahva omateadvuse tähe all,
rahvusliku ärkamiseajal, visati pesuveega välja ka laps ise. Seda,
mis oli omane tolleaegsele maarahvale, hakati põlgama ja ümber
töötlema. See on põhjus, miks täna meie enaeseteadvuses puudub
see päris olemise kood. Identifitseerime end rahvariide triibu,
lillornamentika, kalevipoja ja laulupidudega - saksaliku kultuuri
jäljendamisest sündinud hübriididega, mis tegelikult ei kanna
siinse paikonna vaimsust ja traditsiooni. Sealt poolt võiks vaadata meid, kui saksa kultuurikolooniat või siis nende kultuuri hälvet.
Seto Lauluema monumet |
Üldiselt
olen ma pigem seda meelt, et traditsioonid saavad säilida ka läbi
uue loomise vanale vundamendile, kuid kõige
selle kontekstis hakkan mõistma ka
oma õppejõude ja väikerahvaste esindajaid, kes peavad oluliseks
audentsust ja on vahest ehk ülemäära kriitilised välismõjude
suhtes. Teatud määral peab olema kriitiline, et sinu
kultuuririsoomis säiliks
see eluks vajalik annus, mida sa välja ei käi
ja ümber ei sünteesi.
Mul
on kohutavalt kahju oma emast ja veel sadadest eesti naistest, kes
harjutavad tantsupeo ülevaatuseks balletisamme
- ja seda peetakse Eesti rahvakultuuri monumendiks. Vanasti tantsiti
ja lauldi ühes kihelkonnas veidi üht moodi ja teises teist moodi.
Ühtlustumine toimus (kui toimus) kogukonna sees – variatiivsus oli
pigem rikkus. Tänapäeval pannakse kõik tantsima ühtmoodi. Tantsud
lähevad üha keerulisemaks ja on autorilooming. Võib-olla
põhisammudes on mõned pärimustantsu elemendid ja tantsumurule
joonistatakse muhu mänd, aga sellega ka traditsioon piirdub. Rõhku
pannakse pöia sirutusele, keha kallutusele, kõrgele käe kaarele
jms. Vanasti oli tantsimise juures oluline ökonoomsus – tantsiti
tunde ja tunde ja tunde. Liigutused ja asend pidi olema kehale mugav
ja loomulik ning sellest sai tundideks jaguvat rõõmu ja mis
pealmine, tanstu mõnu.
Mida
siis teha
selle tunde konfliktiga?
Ühelt
poolt on väga äge fännata seda esimest Eesti aega, neid kauneid ja
rahvusromentilisi
naisluuletajaid Tartu ärklikambrites
ja iseolemise
õiguse triumfi. Aga teisalt tuleks teadvustada ka seda osa, mis
selle murdepunkti rataste alla jäi –
mis oli paraku suur osa meie päris osast. Mina
usun täiesti tõsimeeli, et meie teadvuse süvakihtides on olemas
see salapärane kood, mida meie esiemad laulsid lauludesse ja punusid
paeladesse ja tantsisid tantsudesse -
päris lõpuni ei ole ajaloo tõusud ja mõõnad suutnud seda meist
välja juurida -
sest me elame ikkagi selles samas kultuuri energiaruumis. Nüüd kui
meil on iseolemiseks vabadus,
siis meil on ühtlasi ka võimalus sellesse päris osasse uuesti
süveneda, seda äratada ja oma argiellu tuua,
kuigi
see võib tähendada mingite hilisemate kultuuri
ladestuste läbi puurimist või neist sootuks loobumist. Esmalt
on aga oluline tabada see nihe ja jõuda äratundmiseni, et kõige
isikupärasem osa meie kultuurist ulatub tegelikult ärkamisaja taha.
Kuid
see protsess peaks käima kindlasti seest väljas poole, mitte
vastupidi. Hakates lihtsalt ahmima seda pärimuskultuurilist
„tarkvara“ mis ringleb, ei ole mõtet. Alusta
enda positsioneerimisest! Näiteks sellest, kust sa pärit oled?
Kalle
Elleri esseed saab lugeda siit:
http://maavald.ee/koda.html?rubriik=17&id=34&op=lugu
NB!
Eks
sellest ole kirjutatud ka, et Kalevipoeg esineb tegelikult regilaulus
mitte kuigi kangelasliku kujuna. Mulle endale meenub esimesena laula
„Suisa Suud“ (Ja
ega vist neid väga rohkem polegi)
mille lugu räägib siis justkui
ühest
neiust, kes
läheb metsa luuda tooma ja siis Kalevipoeg
tükib neiule ligi ning too omakorda lööb meest noaga. Eks
tõlgendusi ole sellele mitmesuguseid, aga laulu kulminatsioon on ise
enesest selline:
Sain
sinna Sulevimääle,
Sulevi-Kalevimääle.
Seel
seisis Sulevipoega,
Sulevi-Kalevipoega.
Küsis
multa suisa suuda,
suisa
suuda, kiuste kättä.
Ei
mina annud suisa suuda,
suisa
suuda, kiuste kättä.
Mina
kiuste kiljatasin,
suisa
suuda maigutasin.
Mul
oli nuga terävä,
alla
helma hingerauda.
Suisa
lõin Sulevipoega,
kiuste
lõin Kalevipoega:
läbi
ta ihu ilusa,
läbi
ta pale punase,
läbi
ta ruugete juuste,
läbi
uue halli kuue,
läbi
peene peiusärgi.
|
Kommentaarid
Postita kommentaar