Otse põhisisu juurde

Ajamuster muutub Õnnemustriks

Kunagi ammu pidasin ma lühikest aega blogi "Ajamuster – päris ja päritud." Mõtisklesin siis pärimuskultuuri teemadel ja huvitusin sellest, kuidas pärimus meid kaasajal kõnetab. Nüüd otsustasin uuesti blogi kirjutamist alustada, end sedapuhku keskenduda õnne ja rahulolu teemadele. Mulle lihtsalt tundus, et meie praeguse aja mustrid vajavad enda sisse värvilisemaid toone. Niisiis muutuvad Ajamustrid Õnnemustriteks. Kõik varasemad postitused jäävad küll alles, ent siit jookseb mõtteline joon, kust algab justkui uus aeg ja uued teemad. 

Kuidas ma õnne ja rahulolu teemani jõudsin?

Ühel hetkel, 2020. aasta suvel, hakkasin mõtlema, et minu elus on justkui kõik olemas. Mul on toetav perekond, hell ja hoolitsev elukaaslane, tore töökoht ja toredad töökaaslased ja üleüldse on Eestis turvaline elada. “Aga, miks siis mina, kõige selle hea juures, tunnen ikkagi rahutust ja rahulolematust?” küsisin endalt. Kuna psühholoogia ja inimese sees toimuv on mind juba varasest noorusest huvitanud, siis mõtlesin, et miks mitte teha õnnest endale väikene uurimustöö, et välja selgitada, mis see õnn ikkagi on ja kuidas ta meie sees toimetab. 

Hakkasin lugema õnnest rääkivaid raamatuid ja artikleid. Nii sattusin üsna juhuslikult kolmele teineteist väga hästi täiendavale raamatule. Esimesena lugesin läbi raamatu “Raamat rõõmust. Kestev õnn muutuvas maailmas”. Selles raamatus arutlevad õnne ja rõõmu üle Tema Pühadus Dalai-laama, Lõuna-Aafrika emeriitpeapiiskop Desmond Tutu ja ameeriklasest kirjastaja Douglas Abrams. On tähelepanuväärne, et kahel vaimsel juhil, (üks on kristlane ja teine on budist), on selles raamatus püsiva õnne suhtes ühesugused arusaamad. Teine raamat, mille ma läbi lugesin, oli Ameerika psühholoogiaprofessori Martin E. P. Seligmani raamat “Ehe õnn” ning kolmas raamat Saksa biofüüsiku Stefan Kleini “Lihtsalt õnnelik”. On huvitav tõdeda, et nii vaimsed õpetajad kui ka teadlased on üht meelt selles, mis meile püsivat õnne ei loo ja üsna üksmeelel ka selles, mis meile püsivat õnne loob. Universaalset õnnevalemit ei ole ehk olemas, aga on olemas täiesti adekvaatsed soovitused, mida järgides, on võimalik enda rahulolu- ja õnnetaset tõsta.  Sellest, millised need soovitused on, tuleb juttu juba järgmistes postitustes. 

Nende tarkade meeste mõtetele sekka kirjutan kindlasti ka enda kogemustest ja taipamistest, mis mul õnnele mõeldes on tulnud. Niisiis põnevat rännakut õnnemustrite radadel! 

Mari 



Foto: Taimo Tammik




Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Astusin mugavustsoonist välja!

M a pole nüüd päris pikka aega jälle kirjutanud ja selleks on olnud erinevaid põhjuseid. Aasta esimene pool oli tõesti töine ja sealt edasi hakkasid hoogu koguma suured sisemise heitlused, et kuidas siis tööalaselt edasi toimetada. Ühes punktis otsustasin, et lähen endisele töökohale tagasi, kust lapsepuhkusele jäin. Alustasin juunis, just siis kui teised hakkasid vaikselt suvesuminas kulgema. Ehkki minu endised töökaaslased võtsid mind soojalt vastu, hakkas mul erinevate asjade kokkujuhtumise pärast siiski ühel hetkel "rinnus pigistama". Pidin nentima, et nii mina ise, kui ka suurem organisatsioon, kuhu meie asutus kuulus, oli vahepeal muutunud ja nii ei kulgenud kõik päris nii nagu olin endale ette kujutanud. Viljandi folgi viimasel päeval, Paabli kontserdil, lihtsalt lahistasin nutta sellest suurest segadusest, mis mu sees oli. Mu hing karjus, et ta tahab luua oma loomingut ja ajada oma asja, aga mõistus ütles, et see ei ole majanduslikult võimalik. Selles tupikutundes ela

Minu ILU ja NAUDINGUTE aasta 2023

Uhh, aasta on alanud tormiliselt (ja tegelikult eelmine aasta juba lõppes tormiliselt) nii, et blogi polegi jõudnud kirjutada. Universum nimelt võttis mu soove kuulda ja tõi mulle ühe suurema tellimustöö ja avas veel mõned uued uksed nii, et on olnud töine aeg ja läheb veel töisemaks. AGA maailmas ja mu enda elus toimuvate protsesside loogika vastaselt otsustasin, et pühendan 2023 aasta ilule ja naudingutele. Ilule nii minu sees kui ka ümber ja naudingutele kõige laiemas mõttes. Nii, et püüan võtta ka oma tööülesandeid naudinguga ja lahendada neid mängleva kergusega. Kas see õnnestub, eks see paistab, aga soov on juba pool võitu! Mida ma pean silmas ILU all?  Esiteks on ilu ja tervis on minu jaoks üsna lähedaselt seotud, samuti seostub iluga minu jaoks eneseväärtustamine ja enda eest hoolitsemine.  Ilu väljaspool mind tähendab aga minu kodu ja keskkonda, kus ma viibin, samuti meelelisi elamusi ja kogemusi. Kõige otsesemalt tähendab ilu praeguses kontekstis aga ilumaailma, milles ma

Universum, palun tee see võimalikuks!

Vahel tuleb oma soov kõva häälega välja öelda, et see täide läheks! Järgnev postitus räägibki ühest minu südamesoovist.  Mulle nii meeldib minu praegune elukorraldus. Mulle meeldib, et olen lapsega kodune ema, ent samas on mul võimalik lapse kõrvalt kirjutada ja luua.  Mulle meeldivad meie rahulikud hommikud ja pikad jalutuskäigud. Mulle meeldivad hetked kui istun Oskariga koos põrandal ja uurin temaga koos raamatuid ja mänguasju. Mulle meeldib kui ta ronib mulle sülle ja ütleb: "Aitäh! Aitäh! Aitäh!" Mulle meeldivad hetked kui laps magab ja ma saan hiilida oma kirjutamise salamaailma, lugeda või lihtsalt mõelda enda mõtteid. Mulle meeldib, et valin oma elutempo ja tööülesanded ise. See, mida ma praegu elan, on peaaegu mu unistuste elu!  AGA uue aasta alguses saab mul emapalk läbi ja see idülliline vaikelu ei pruugi enam jätkuda. Minu kirjutamised ja esinemised annavad pisut lisasissetulekut, aga ainult nendest siiski ära ei ela. Niisiis peaksin justkui minema tööle tagasi, a